A vezetővé válás egy utazás. Miközben tudatosan fejleszteni kell bizonyos készségeket, elkerülhetetlen, hogy szembenézzenek önmagukkal és a személyiségük is fejlődjön. Az alábbiakban felsorolt néhány pont valóban alapfeltétele egy sikeres vezetőnek, azonban számos más tényező is befolyásolhatja a hatékonyságot. Személyiségjegyek, környezeti hatások, vállalati kultúra, munkaerő piaci helyzet, stb.
– Felelősségvállalás, visszajelzés, kommunikációs stílus, elérhetőség, bizalom, példamutatás-
1) Elnézést, az én hibám!
A tévedés, újratervezés, korrigálás nem a gyengeség jele. Ahhoz, hogy pszichológiai biztonság legyen a munkahelyen, látniuk kell a munkatársaknak, hogy a vezetőnek valóban van emberi oldala is. Ebbe beletartozik a hibázás és a rossz kedv is. Senkitől nem elvárható az állandó pozitív hangulat, azonban amikor egy támogató csapat vesz körül, akkor a munkavállaló tudja, hogy nincs cserben hagyva egy esetlegesen nehezebb időszakban. Ezek a tényezők mind segítenek a mélyebb csapatszellem kialakításában és nő a munkavállalói elköteleződés is. Amikor a szervezeti kultúra része a tévedés, akkor a munkatársak mernek teret adni a kreativitásnak és bátrabban osztják meg az ötleteiket.
2) Adj pozitív visszajelzést!
”Az alap, hogy sikeresen végezzem el a feladatomat. Ellenben, ha valamit rosszul csinálok, akkor rögtön szóvá van téve”. Több kliensemtől elhangzott már ez a mondat. Ilyenkor érdemes megfigyelni, hogy honnan ered az egyén önbecsülése, vagyis mennyire fontos számára a külső megerősítés és mennyire tud táplálkozni a belső, önmagának adott elismerésből. A vezetők számára is informatív ez a fajta a szemlélet, így célzottabban tudnak dicsérni, jutalmazni.
Hogyan dicsérj jól?
– ne általánosíts, inkább konkrét helyzetet, viselkedést, gondolkodásmódot emelj ki
– ha gyorsan kell valamit elérni, a csoportos biztatás felpörgetheti a csapatot
– rendszeres egyéni és csoportos értékelő beszélgetések bevezetése
3) Kérd ki a csapatod véleményét!
Érdemes a csoportos célkitűző beszélgetéseket rendszeressé tenni. Ezek alkalmával lehetőség van megvizsgálni, átbeszélni, és átgondolni az aktuális helyzetet. Ilyenkor tudja leginkább a vezető bevonni a többieket és kritikus gondolkodásra ösztönözni őket. Fontos, hogy a cél mindenki számára érthető és átlátható legyen.
– Lazítsd be őket!
Stressz, kapkodás, merevség hatására feszültté válik a légkör és ezáltal az emberek is. Azonban ha egy bemelegítő játékkal fogadod őket , akkor felszabadulnak pozitív energiák és garantált a hatékonyság.
– Amikor felvázolod a helyzetet és prezentálsz, tarts szünetet, hogy megkérdezed a véleményüket.
– Ne reagálj negatívan az ötletekre. Természetesen elmondhatod a véleményed, de hagyd nyitva a kérdést, esetleg ajánld fel a csoportnak, hogy ők is osszák meg az azzal kapcsolatos gondolataikat.
4) Legyél elérhető!
Legyen alkalom térben is időben arra, hogy aki szeretne az tudjon veled beszélni. Jelezheted ezt azzal, hogy nyitva van az irodád ajtaja. Szakmai témákon túl lehet érdeklődni a munkán kívüli elfoglaltságokról, családról, hobbiról. A vezető- munkavállaló pozitív emberi kapcsolata jótékony hatással van a fluktuációra. Legfrissebb tanulmányok szerint a bérezés, mint motivátor, csak harmadik helyen van. Nagyobb hatással van az, hogy ki- hogy érzi magát, mennyire érzi magát megbecsülve.
5) Bízz a csapatban!
A bizalmat meg kell előlegezni. Pontosan ugyanúgy, mint bármilyen emberi kapcsolatban, mindkét oldal részéről. Ismerd meg a csapatodat, és te is nyílj meg nekik. Ha mellettük állsz, számíthatnak rád, és bízol bennük, akkor az egység ereje érezhető lesz a munkamorálon és így a hatékonyságon is. Együttműködés és segítőkészség jellemzi az ilyen csapatokat.
+ 1) Mutass példát!
A vállalati kultúrát nagyban befolyásolja a vezetői stílus és az értékek, amiket képvisel. Akkor tud hiteles lenni, ha hisz abban, amit csinál, hisz abban, amit képvisel. A csapat nagyon észleli, amikor valódi vezetője van. Látják, hogy keményen dolgozik, ha kell, akkor túlórázik, vállalja a felelősséget a döntéseiért. Könnyen elveszítheti a felé áradó tiszteletet, amennyiben az elhangzott szavak nem egyeznek a viselkedésével.
Szeretettel,
Eszter
Kövess Instán!